Bachelor Vollzeit Englisch
Bachelor Dual Management
Bachelor Berufsbegleitend Deutsch
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
Standorte
Campus Köln
Campus Mainz
Campus Berlin/Potsdam
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Master Dual Management & Technik
MBA
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Internationalität & Studentenleben
Mit einem Tourismus Master gestaltest Du eine nachhaltige Zukunft der Tourismusbranche mit. Ein gestiegenes Umweltbewusstsein hat den Begriff „Flugscham“ (“Flygskam”) in alle Munde gebracht. Das ist nur ein Indiz, dass die Flugreise für viele Verbraucher vom Statussymbol zum ökologischen Vergehen deklassiert wurde.
Deutschland zählt neben China, Großbritannien, den USA und Japan zu den Top-5 Ländern mit den höchsten CO2-Emissionen im Bereich der Passagierluftfahrt. Fakt ist, dass etwa 2,5 Prozent der klimaschädlichen Emissionen weltweit durch das Fliegen verursacht werden und damit auch die Tourismuswirtschaft vor neue Herausforderungen stellt. Nachhaltiges Reisen und umweltfreundlicher Tourismus stehen in der Tourismusbranche hoch auf der Agenda.
Ziel des Masters in Tourismus ist es, qualifizierte Expertinnen und Experten im Tourismusmanagement auszubilden, die einen langfristig nachhaltigen, sozial gerechten und wirtschaftlich erfolgreichen Tourismus anstreben. Mit dem interdisziplinären Master-Programm des Fachbereichs International Tourism Management (ITM) und des Center for Advanced Sustainable Management (CASM) erwirbst Du die geforderten Schlüsselqualifikationen, um Dich bei Arbeitgebern der Tourismuswirtschaft weltweit zu profilieren.
Der Tourismus Master an der CBS International Business School basiert auf einem anspruchsvollen BWL-Masterstudiengang, kombiniert mit weiterführenden Tourismus- und Nachhaltigkeitsmanagement-Inhalten. Denn in jeglichen Positionen der Tourismusbranche sind Grundlagenkenntnisse der Wirtschaft und der unternehmerischen Sozialverantwortung gefragt. Unabhängig davon, worauf Du Dich innerhalb Deines Masters in Tourismus spezialisieren möchtest, sind folgende Seminare und Lehrinhalte Teil Deines Tourismusmanagement Studiums:
Business Economics
Empirical Research Methods
Strategic Analysis and Management
Innovation Management and Digital Transformation
Sustainable Tourism Supply Chains
Corporate Social Responsibility
Sustainable Business Models in Tourism
Fundamentals of Tourism
Tourism and Digitisation
*Die angezeigten Preise verstehen sich als Semestergebühr. Informationen zu den Studiengebühren für Nicht-EU-Studierende findest Du auf der allgemeinen Informationsseite zu den Studiengebühren. Stand: Januar 2024.
Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Masterstudiengang Tourismus Management:
Analysis of demand, supply, and market equilibrium
Theory of consumer choice
Theory of the firm, production and cost analysis
Market structures: perfect competition, monopoly, monopolistic competition, oligopoly, contestable markets
Game theory
Pricing strategies
Factor markets, labor economics
Economics of information
Industrial organization
Limitations of markets and interventions by the government
Econometric techniques related to these topics
Development of a research question
Primary vs. secondary data
Steps of research process
Research designs
Quantitative and qualitative data
Structured methods of data collection: questionnaire and structured interview
Un- and semi-structured methods: qualitative interview and focus group
Quantitative and qualitative content analysis
Ethical considerations of data collection
Sampling
Data analysis using statistical software programs (SPSS)
Univariate analysis, bivariate analysis (crosstab and correlation), multiple linear regression
Writing a research report – structural and other formal requirements
Strategy making process and strategic reasoning: cognitive process of strategy
creation through the prism of logic and intuition
Setting strategic purpose in the context of responsible stakeholder management
Advanced external environment analysis: markets, industries and competitive
landscapes in static and dynamic perspective in the domestic and international
context
Diagnosing and managing strategic capability through national borders over time
Cultural and institutional context of strategic management: concepts, frameworks
and analytical tools
Generic and interactive business strategies, inside-out and outside-in perspective on
achieving and sustaining competitive advantage internationally
Network-level strategies
Corporate development and configuration: strategic options and portfolio matrices
Strategy formation
Strategic change and corporate restructuring
Strategic renewal
Strategy evaluation and strategic controls: tools and methods
Organizing for success
Diagnosing the change context: diffusion and dynamics of innovation
Sources & types of innovation
Product/service, process & business model innovation
Individual and corporate creativity
Strategic innovation management & the innovation process incl. New Product Development (NPD)
Introduction to digitalization, digital age & digital divide
Digital drivers & disruptive forces
Technological drivers of digital transformation
Socio-technological change associated with the adoption of the mentioned drivers
Introduction to the digital organization & digital business models
Impact of digitalization on the value chain (Industry 4.0)
Digitalization-related innovation theories & technology management
Digitalization leadership & organisational transformation concepts
Change management & transformational leadership
Agility and VUCA world
SCRUM and Design Thinking
Definitions and classifications of tourism
History and development of tourism
Social, political, and technological trends
Tourism: a multi-component service industry
Business models and forms of tourism
Tourism organisations and lobbyism
Introduction to the destination concept
Destination Marketing and Management Organisations
Geographical Influencing Factors on Tourism Development
Tourism and Natural Catastrophes
Sustainable and Responsible Tourism
Ecologic, economic, and social impacts of tourism
Importance of events and congresses for tourism
Legal aspects of event and congress management
Event marketing, branding and media interaction
Event production and mise-en-scene
Event management strategy and planning
Social competence: Communication, motivation, groups and team structures, leadership, conflict management
Methodological competence: Structural aspects, time management, cost management, human resource management, creativity and problem solving
Organisational competence: Quality management, documentation, risk management, project start and closure
The “Scholarly Writing and Analysis” course is offered for German native speakers. German as a foreign language is offered as an obligatory course for Non-native German speakers.
Cornerstones of sustainable management
CSR as management approach
Practical approaches of organizational effectiveness
Tools for CSR implementation
CSR and financial performance
Life cycle assessment
Historical developments around the world
Directors and board structures in different parts of the world
Family business governance
Role of institutional investors
Corporate governance in mergers and acquisitions
Socially responsible investments
Corporate governance in different regions
Historical approach
Impacts on ecological, economic and social/cultural aspects
Mass tourism and its possibilities of a sustainable evolution
Sustainable Tourism Measurement
Fair Tourism
A business elective is a business or management-related elective course. By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge.
By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. An interdisciplinary elective is an elective from another discipline than your own specialization.
The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation, related to the field of their specialization.
By the end of the module students should be able to:
Define project goals for the “client”.
Work under the set timeframe and agreed project scope.
Cooperate in the international project teams.
Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.
Develop possible strategic directions for the “client” business.
Formulate recommendations.
Value maximization and corporate objectives, shareholder value and stakeholder value approach
Financial measurement of corporate strategies and competitive advantage: the principles
Shortcomings of traditional profitability ratios for a value-based management
Economic Value Added, Cash Value Added
Identifying the drivers of value creation and investment decision-making
Management compensation and incentives for value creation
Defining the state of a sustainable supply chain based on actual trends
Discussion of various theoretical concepts (e.g. Stakeholder Theory, Slack Resource Theory) and their implications for sustainable supply chain management
Defining a “New Normal” of how to do business (e.g. circular economy, regenerative business models, carbon literacy training)
Sustainable Marketing (definition, Green Marketing Strategy Mix, Green Washing and Sustainable Consumer Buying Behaviour)
Sustainable Procurement (definition, Sustainable Procurement Process Model with a focus on sustainable supplier relationship management; new trends like circular procurement)
Sustainable Logistics
Sustainable Design
Carbon Emission / Human Rights in global supply chains
Basics of event management
Objective of the event and different types of events
The event as a marketing and communication tool
Planning and preparation
Event execution
Tasks and role of the event manager
Choosing the right venue
Personnel selection
Theories and models on the economic effects of tourism
Positive and negative effects of national and international tourism receipts in different regions and places
Multiplier-effects, direct, indirect and induced economic effects of tourism
The leakage effect of tourism earnings
Economic dependencies from tourism
Social, political, and technological trends influence on tourism economics
Developments of prices and value in and through tourism
Defining a Sustainable Supply Chain
Discussion of various theoretical concepts (e.g. Stakeholder Theory, Slack Resource Theory) and their implications for sustainablesupply chain Management
Green Procurement (definition, Green Procurement Process Model) & green procurement in tourism
Green marketing and greenwashing
Green Logistics in tourism
Supply chains for hotels, airlines, tour operators, travel agencies
Consumer culture (consumerism)
Consumer behaviour (through the tourist)
Social construction of markets
Markets as conversations
Embodiment and consumption
Field theory
Visual ethnography
Tourism policies and planning methods
Destination planning and development concepts
Destination branding
Tools for sustainable destination management
The role of tourism for international development
Risk and crisis management in tourism
A business elective is a business or management-related elective course. By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge.
By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. An interdisciplinary elective is an elective from another discipline than your own specialization.
Discovering and evaluating entrepreneurial opportunities
Developing business ideas from opportunities (e.g. based on using Design Thinking, Personas and User Stories)
Feasibility analysis of business ideas
Transferring the idea into a Business Model
Business Model and its building blocks (value proposition, customers segments, channels, customer relationships, revenue model, key partners, key activities, key resources, cost structure)
Business Plan: Introduction, Sample Case and General Outline
Developing the details of the business plan
Finding sources of financing: Business angels; Private equity; Start up financing; Venture capital investors
Preparing a pitch deck for successfully presenting the new venture business plan
Focused review of the curriculum content
Pre-assessment quiz/ content area assessment as benchmark for students’ status quo
Guide and Strategic Plan to Case Study Analysis
Writing a proper Case Study Analysis report
Developing proper answers to Case questions, applying the relevant theoretical knowledge and frameworks
In-depth Case Study Analysis with focus all subject areas of the curriculum
In-depth Case Study Analysis with special focus on Strategic Management
In a business simulation game participants have to manage their own virtual company which operates in the same market as other participant-operated competitors. This involves making typical management decisions in realistic environments. Beside the deepening and active examination of subject-specific knowledge the simulation games also include the team environment, where interaction, communication and prioritization are of paramount importance. Participants learn how to manage risk and uncertainty while time is limited and information constrained. Group-reflections help to take over different perspectives and to discuss pros and cons of content- as well as behavior-related actions.
During the Master Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Master thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.
Consulting Industry: Sector Overview Company Profiles – Job Opportunities and Consulting Careers
Job profile: Characteristics of capabilities and skills needed as a consultant
Job application and interview training
Consulting (mini) case study training
Framework for processing case studies
Brain Teaser Training
Case Simulation (Individual and Group Cases)
During your 4th semester you are working on your Master thesis. You have 19 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectable. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well. Or you can write your thesis in connection with a stay abroad.
Teil des Studiums ist ein Praktikum (10 ECTS) in Deutschland oder im Ausland. Unser Career Service unterstützt Dich bei der Suche nach einem geeigneten Unternehmen.
Neben der Vertiefung von wirtschaftlichem Basiswissen lernst Du im ersten Semester Deines Tourismusstudiums die Grundlagen des Tourismus, Nachhaltigkeitsmanagements sowie des International Business. Zudem erwartet Dich der programmspezifische Lehrinhalt „Tourism Geographies“, bei dem die aktuelle Tourismuspolitik untersucht, neue Rahmenbedingungen entwickelt und eine Reise geplant und vorbereitet werden, mit der Möglichkeit diese gemeinsam anzutreten.
Im zweiten Semester tauchst Du noch tiefer in die spezifischen Tourismusfachbereiche ein. Ein besonderer Schwerpunkt liegt dabei auf Nachhaltigkeit sowie moralische Aspekte in der Tourismusbranche, die in folgenden Kursen u.a. anhand von Business Cases thematisiert werden:
Sustainable Business Models in Tourism
Tourism, Politics and Societies in Emerging Economies
Sustainable Supply Chain Management
Die Digitalisierung macht auch den Tourismus zu einem datengetriebenen Berufsfeld. Im dritten Semester befasst Du Dich daher ausführlich im Seminar „Tourism and Digitalisation“ mit Big Data und Cloud-Computing im Kontext der Tourismuswirtschaft. Du lernst aktuelle Trends ebenso kennen wie Spezialdisziplinen der Tourismusbranche. Mit Seminaren zu „Sustainability in Event & Congress Management“ sowie unseren Business-Skills-Kursen in interkulturellen Team- sowie im Projektmanagement verbesserst Du zudem Deine Soft Skills. Freue Dich im Masterstudium Tourismus auf diese Seminare:
Tourism Economics
Cultures of Consumption
Sustainable Tourism Supply Chains
Master Thesis Tutorial
Im dritten Semester des Masters Tourismusmanagement kannst Du ein weiteres Wahlfach belegen, in dem Du Deine interdisziplinären Kompetenzen schulst.
Der Master Tourismus an der CBS International Business School soll Dich umfassend auf Deine spätere Karriere in der Tourismusbranche vorbereiten. Dazu gehört ein konkreter Praxisbezug, in dem Du das erlernte Wissen anwenden kannst. Deswegen besteht ein Teil des Tourismusstudiums aus einem Projekt, in dem Du einen Business Case selbstständig bearbeitest und präsentierst.
Zudem ist ein siebenwöchiges Praktikum zwischen dem zweiten und dritten Semester verpflichtend. Dieses kannst Du in Deutschland oder im Ausland absolvieren. Die Career Service Abteilung unterstützt Dich bei der Suche nach einem passenden Unternehmen.
Deine im vierten Semester erforderliche Masterthesis des Tourismusstudiums kannst Du im Rahmen eines Projektes in einem Unternehmen im In- oder Ausland verfassen. Alternativ erstellst Du die Masterarbeit während eines Auslandssemesters an einer der über 120 Partnerhochschulen der CBS International Business School. Dabei bietet sich Dir eine ideale Gelegenheit, Deine Fremdsprachenkenntnisse anzuwenden. Zudem erhältst Du dadurch Einblicke in die Planung eines Auslandsaufenthalts. Wissen aus erster Hand, welches Dir in Deiner späteren Tourismuskarriere als nachhaltige Referenz dienen kann.
Durch die interdisziplinäre Ausrichtung des Studienprogramms eröffnet der Master in Tourismus vielfältige Karrierechancen im höheren Management-Bereich von Unternehmen im Bereich der Nachhaltigkeit und des Tourismus. Mit einem Master in Tourism and Sustainable Management gelingt Ihnen der Berufseinstieg unter anderem in diesen Bereichen:
Internationale Tourismuskonzerne
Reiseveranstalter
Online-Reiseanbieter
Start-ups
Hotellerie
Fluggesellschaften
Tourismus-Marketing-Organisationen
CSR-Projektmanagement in Konzernen
Beratungsunternehmen für CSR/Nachhaltigkeitsmanagement
Der CBS Career Service berät Dich umfassend zu Deinen Optionen. Eine Promotion mit anschließender akademischer Laufbahn ist ebenfalls möglich.
Für das Masterstudium Tourism and Sustainable Management an der CBS sind folgende Voraussetzungen zu erfüllen:
Ein erster akademischer Abschlussaus dem wirtschaftswissenschaftlichen Bereich
Fortgeschrittene Englischkenntnisse
Tourismusspezifische Vorkenntnissesind von Vorteil, jedoch nicht zwingend notwendig
Zudem sind Studiengebühren, der Semesterbeitrag sowie die Einschreibegebühr zu entrichten. Benötigst Du Unterstützung bei der Finanzierung Deines Tourismusstudiums, bietet Dir die CBS ein umfassendes Beratungsgespräch an. Dabei erhältst Du Informationen zu dem CBS Bildungsfonds, BAföG sowie zu möglichen Stipendien.
Du möchtest Dich zu Hause in Ruhe über unsere Master-Studiengänge informieren? Dann fordere jetzt unverbindlich und kostenlos Dein Infomaterial an. Wir senden Dir gern unser Infomaterial zum Studium per E-Mail zu.
Folge uns auf Instagram & Facebook, lerne uns auf einer Infoveranstaltung kennen, oder nehme Kontakt mit unseren Studienberatern auf, um mehr über uns zu erfahren.
Beratung: Campus Brühl (Köln)
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!
Telefon: | +49 (0) 2232 56 73 406 |
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WhatsApp: | Schreib uns bei WhatsApp |
Email: | study@cbs.de |
Beratung: Campus Mainz
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!
Telefon: | +49 (0) 6131 88055 31 |
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Email: | study@cbs.de |
Beratung: Campus Berlin/Potsdam
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!
Telefon: | +49 (0) 221 931809 - 476 |
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Email: | study@cbs.de |
„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."
„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."
„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. "Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“
„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“
„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“
„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“
„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“
„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“
„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“
„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“
„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“